Almanya, artan enerji maliyetlerinin baskısı altında zor günler geçiren sanayi sektörlerini korumak amacıyla, Avrupa Birliği’nin (AB) karbon emisyonu azaltma kurallarında esneklik talep ediyor. Berlin yönetimi, gelecek yıl daha da sıkılaştırılacak olan AB Emisyon Ticareti Sistemi (ETS) kapsamında özellikle ücretsiz karbon kotalarının daha uzun süre devam etmesi için ısrarcı olacak.

AB ETS’de 2026’dan itibaren havacılık sektörüne ücretsiz karbon sertifikası verilmesi uygulaması sona erecek, 2034’e kadar da tüm sektörler için ücretsiz kotalar kademeli olarak kaldırılacak. Ancak Almanya Ekonomi Bakanı Katerina Reiche, RWE AG’nin ev sahipliği yaptığı bir etkinlikte yaptığı konuşmada, bu yaklaşımın ülke sanayisini tehdit ettiğini vurguladı:
“Ücretsiz kota dağıtımını genişletmeliyiz. Aksi takdirde ülkemizdeki hayati önem taşıyan sanayileri kaybedeceğiz.”

Alman sanayisinin endişeleri yeni değil. Ağustos ayında ThyssenKrupp AG de ücretsiz kotaların daha yavaş kaldırılmasını talep etmişti. Ülkenin güçlü sendikalarından IGBCE ise mevcut kuralların istihdamı “öldürme riski” taşıdığını savunuyor.

AB Komisyonu ise aynı dönemde, sınırda karbon düzenleme mekanizması (CBAM) kapsamındaki ürün yelpazesini genişletmeye ve ticaret ortaklarının olası ihlallerini önleyecek yeni kurallar getirmeye hazırlanıyor.

Berlin’in bu çıkışı, ekonomik göstergelerin zayıfladığı bir döneme denk geliyor. ABD ile yaşanan ticaret gerilimleri ve yüksek enerji fiyatları Almanya’nın uzun süredir devam eden durgunluğunu derinleştirirken, kimya tesislerinde kapasite kullanım oranı ikinci çeyrekte yalnızca %72’de kaldı. Bu seviye, son 30 yılın en düşük oranı olarak kayda geçti.

Öte yandan, benzer bir baskı altında bulunan Polonya hükümeti de farklı bir öneri getirdi. Varşova yönetimi, artan enerji ve ısıtma maliyetlerini hafifletmek için uluslararası CO? emisyon kotalarının ithalatına izin verilmesini savunuyor. Polonya’ya göre mevcut kota arzı önümüzdeki yıllarda yetersiz kalacak ve bu durum Avrupa genelinde fiyatları daha da yukarı taşıyacak.