Çin Demir ve Çelik Birliği (CISA), ülkedeki elektrikli araç sektöründe süregelen fiyat savaşının, çelik üreticileri üzerinde ciddi mali baskılar oluşturduğunu açıkladı. Birliğe göre, otomobil üreticileri çelik sac fiyatlarında yüzde 10'dan fazla indirim talep ederken, tedarikçilere yapılan ödemeler aylarca gecikiyor. Bu durum, çelik fabrikalarının istikrarlı şekilde faaliyet göstermesini zorlaştırıyor.
CISA tarafından yapılan açıklamada, “Otomobil şirketleri fiyatlar konusunda kıyasıya rekabet ediyor ve bu da tedarik zincirinin en başındaki hammadde üreticilerini ciddi anlamda zorluyor” denildi. Elektrikli araç pazarındaki fiyat indirimleri, zaten gayrimenkul krizi ve küresel ticaret gerilimleriyle mücadele eden Çinli çelik üreticileri için yeni bir kriz anlamına geliyor.
Durumun ciddiyeti üzerine, Çinli otomobil devleri Dongfeng Motor Group, Guangzhou Automobile Group ve China FAW Group 10 Haziran’da yaptıkları açıklamalarda, tedarikçilere yapılacak ödemeleri 60 gün içinde gerçekleştirme taahhüdünde bulundu. Çinli yetkililer son dönemde tedarik zinciri finansmanı konusundaki endişelerini sıkça dile getiriyor.
Mayıs ayında bazı yeni enerji aracı üreticileri fiyatları yeniden aşağı çekerek, sektörde yeni bir fiyat savaşı dalgası başlattı. Bu gelişme, hem çelik tedarikçilerini hem de diğer otomotiv alt sektörlerini olumsuz etkiliyor. Çin Otomobil Üreticileri Birliği (CAAM) ise otomobil firmalarına daha fazla öz disiplin çağrısında bulunarak, aşırı rekabetin sektörün genel sağlığına zarar verdiği uyarısında bulundu.
Çin’in otomobil üretimi 2023 ve 2024 yıllarında 30 milyon adet eşiğini aşarak rekor seviyelere ulaştı. 2025 yılında da üretimin artması bekleniyor. Ancak sektördeki bu büyümeye rağmen kârlılık dikkat çekici biçimde düşüşte. Ulusal İstatistik Bürosu verilerine göre otomotiv sektörünün kârlılığı, 2018'de yüzde 7,3 iken 2024'te yüzde 4,3’e, 2025’in ilk çeyreğinde ise yüzde 3,9’a kadar geriledi.
CISA’ya göre otomotiv sektörü, Çin çelik üreticileri için en büyük müşteri konumunda. Sadece geçen yıl otomotiv endüstrisinde kullanılan yassı çelik miktarı 40 milyon tona ulaştı.
Tüm bu gelişmelere rağmen Çin’in çelik ihracatı artmaya devam ediyor. Mayıs 2025’te çelik ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 9,9 artarak 10,58 milyon tona yükseldi. Nisan ayına göre ise yüzde 1,1'lik bir artış kaydedildi.