Japon otomotiv devi Honda’nın 2021’de kapattığı Kocaeli Çayırova’daki fabrikası, HABAŞ tarafından yeniden yapılandırılarak yerli otomobil üretimi için hazırlanmaya başlandı. 24 yıl boyunca hem iç pazara hem Avrupa’ya üretim yapan tesis, Honda’nın Türkiye'den çekilme kararı sonrası kapanmış, kısa süre sonra ise iş insanı Mehmet Rüştü Başaran’ın liderliğindeki HABAŞ tarafından satın alınmıştı.

Fabrikanın devri sonrası üretim planları hakkında uzun süre sessizlik hâkimdi. Ancak gazeteci Fatih Altaylı’nın paylaştığı kulis bilgilerine göre, HABAŞ kapsamlı bir dönüşüm süreci başlattı. İlk etapta kamyon üretimi planlanırken, bu alanda Nissan ve Mercedes gibi markalarla iş birliği girişimleri olduğu, ancak üretime henüz geçilemediği belirtildi. Kamyon üretimi için Manisa’da ayrı bir tesisin planlandığı, ayrıca HABAŞ’ın İngiltere’de eski bir Honda fabrikasını da satın aldığı öğrenildi.

Tüm bu gelişmelerin ardından HABAŞ’ın, Çinli bir otomobil üreticisiyle iş birliği yaparak yerli bir binek otomobil üretimine yöneldiği ifade ediliyor. İzmit’te yeniden yapılandırılan fabrikada, altyapısı Çin menşeili, tasarımı ise HABAŞ’a ait olacak bir model üzerinde çalışılıyor. Elektrikli ve hibrit motor seçeneklerine sahip olacak bu araç için tasarım sürecinin büyük ölçüde tamamlandığı, ancak detayların gizli tutulduğu belirtiliyor.

Honda’dan HABAŞ’a geçen Çayırova tesisi, şimdi çok daha büyük bir dönüşümün merkezi olmaya hazırlanıyor. Üretim hattının faaliyete geçmesiyle birlikte, Türkiye’nin otomotiv sahnesine yeni bir yerli marka katılması bekleniyor. HABAŞ, yalnızca montaj değil, tasarım ve teknoloji geliştirme alanlarında da Türkiye merkezli bir yapı kurmayı hedefliyor. Bu hamle, ülkemizin otomotiv sektöründeki yerli marka çeşitliliğine ve rekabet gücüne önemli katkı sağlayabilir.