Dünyanın önde gelen paslanmaz çelik üreticilerinden Outokumpu, 2025’in ilk dokuz ayında satış hacmini artırarak 1,39 milyon ton paslanmaz çelik sevkiyatı gerçekleştirdi. Şirketin raporuna göre bu miktar, 2024’ün aynı dönemine kıyasla %1’lik bir artışa işaret ediyor.
Satışlardaki büyümenin temel kaynağı Amerika pazarı oldu. Kuzey ve Güney Amerika’daki sevkiyatlar %4 artışla 478.000 tona yükselirken, Avrupa’da satış hacimleri %1 düşüşle 925.000 tona geriledi. Şirketin ferrokrom satışları da yıllık %2 artışla 301.000 ton seviyesine ulaştı.
Outokumpu’nun dokuz aylık toplam geliri %5 azalarak 4,31 milyar avro olarak gerçekleşti. Şirket, bu düşüşün özellikle Avrupa’daki paslanmaz çelik fiyatlarındaki gerilemeden kaynaklandığını belirtti. Üçüncü çeyrek satışları ise %6 düşüşle 432.000 ton seviyesinde kaldı.
Aynı dönemde düzeltilmiş FAVÖK yıllık bazda %13 azalarak 157 milyon avroya, faaliyet kârı (FAVÖK) ise -51 milyon avro ile negatif bölgeye geriledi. Şirket, net zararın 72 milyon avro olduğunu açıkladı. Outokumpu, düşük hammadde maliyetleri ve 42 milyon avroluk tasarruf sağlayan maliyet düşürme programlarının kârlılığı desteklediğini ifade etti.
Üçüncü çeyrekte Avrupa pazarındaki zayıf talep ve ucuz Asya menşeli çelik ithalatının baskısı altında kalan şirketin FAVÖK’ü 34 milyon avro olarak kaydedildi. Avrupa’daki teslimatlar çeyreklik bazda %12 azalarak 432.000 tona düşerken, bölge FAVÖK’ü 12 milyon avro negatif gerçekleşti. Buna karşılık Amerika operasyonları, satış hacmi düşük olmasına rağmen 30 milyon avro pozitif FAVÖK ile kârlılığını korudu.
Ferrokrom satışları, üçüncü çeyrekte 117.000 ton, ilk dokuz ayda ise 301.000 ton düzeyinde sabit kalarak yıllık %2 artış gösterdi. Şirket, 2025’in dördüncü çeyreğinde hem Avrupa’daki zayıf talep hem de Amerika’daki mevsimsel yavaşlama nedeniyle paslanmaz çelik arzında %5–15 oranında düşüş beklediğini açıkladı.
Outokumpu ayrıca Eylül ayı sonunda yayımladığı bir araştırmada, gümrük vergileri ve jeopolitik gerginliklerin küresel çelik piyasasında köklü değişimlere yol açtığını vurguladı. Araştırmaya göre, katılımcı şirketlerin üçte biri paslanmaz çelik siparişlerini durdurdu veya erteledi; yarısından fazlası tedarik stratejilerini yeniden değerlendirirken, %30’u tedarikçilerini değiştirdi.















































