Türkiye’nin yerli otomobil girişimi TOGG, Münih’te düzenlenen IAA Mobility 2025 fuarında Avrupa stratejisini ve yeni projelerini anlattı. Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı ile CEO Gürcan Karakaş’ın katıldığı toplantıda, Almanya’daki satış fiyatı, halka arz planları, batarya teknolojileri ve yeni model çalışmaları hakkında önemli mesajlar verildi.

“Almanya’da daha ucuz satmamız mümkün değil”
TOGG’un 29 Eylül’de Almanya’da ön siparişe açılacağı hatırlatılan toplantıda, fiyat politikası gündeme geldi. Fuat Tosyalı, Türkiye ve Almanya arasındaki fiyat farkının vergisel yüklerden kaynaklandığını belirterek şu ifadeyi kullandı: “Bizim fabrika çıkış fiyatımız bellidir. Almanya için fabrika çıkış fiyatımız Türkiye’den ucuz olmayacak. Nihai fiyatlar o ülkenin KDV’si, ÖTV’si gibi vergilerle belirleniyor. Bu oranlar bizim kontrolümüzde değil.”
Çinli yatırımcılarla görüşme yapıldığı yönündeki iddiaları reddeden Tosyalı, “Yeni bir hissedar almaya ihtiyaç yok. Ortaklık için kimseyle görüşmedik, böyle bir ihtiyacımız da yok. Biz sadece teknoloji işbirlikleri için küresel şirketlerle temas ediyoruz” dedi.
Tosyalı, T10F ve T10X modellerinin bağımsız güvenlik programı Euro NCAP testlerinden 5 yıldız almasının markaya güç kattığını söyledi: “Bir otomobile canımızı emanet ediyoruz. Fiyat ve konfor ikinci planda, güvenilirlik birinci sırada. Bu başarı tüketici tercihlerine doğrudan yansıyacaktır.”

Halka arz gündemde
TOGG’un halka arz planlarına da değinen Tosyalı, “Exit söz konusu değil. Ancak halka arz her şirketin yol haritasında olmalıdır. Bugün değil, çok kısa vadede de değil ama mutlaka halka arz olmalı ve Türk yatırımcılar da bu başarıya ortak olmalı” ifadelerini kullandı.

“Eşit koşulda hiçbir rekabetten korkumuz yok”
Çinli otomotiv üreticilerinin Türkiye’ye ilgisine de değinen Tosyalı, adil rekabetin önemini vurguladı:
“Eğer buraya gelip bizim gibi üretim yapacak, ekosistemin parçası olacaklarsa destekleriz. Ama eşit koşulda olmayan bir rekabet doğru olmaz. Daha iyisi kazansın, biz eşit koşulda kimseden korkmuyoruz.”

TOGG’un yeni adımları: T8X ve Avrupa açılımı
CEO Gürcan Karakaş ise TOGG’un teknoloji yol haritası hakkında bilgi verdi. Batarya konusunda dünyanın önde gelen şirketleriyle işbirliği yaptıklarını aktaran Karakaş, “LFP batarya için de hazırlık yapıyoruz” dedi. Yeni model çalışmalarına da değinen Karakaş, “T10X’in küçüğü olacak T8X için şimdiden çalışmalara başladık. Normalde 2,5 yılda piyasaya çıkacak bir model üzerinde 2 yıl gibi daha kısa bir sürede ilerlemeyi hedefliyoruz” diye konuştu.

Avrupa stratejisine ilişkin olarak ise, Almanya’nın ardından Fransa ve İtalya pazarlarına girmeyi planladıklarını açıkladı: “Almanya en büyük ve en zorlu pazar. Orada başarılı olursak diğer ülkelerde de oluruz. Almanya’dan sonra Fransa ve İtalya’da ilerlemek istiyoruz.”

175 bin üretim kapasitesi
TOGG’un yıllık üretim kapasitesinin 175 bin araç olduğunu belirten Tosyalı, bu rakama farklı modellerle ulaşacaklarını, iç pazar ve ihracat dengesini ise talebe göre şekillendireceklerini söyledi.