Ukrayna, demir hurda ihracatında güçlü bir artış kaydetti. Nisan 2025’te ihracat, bir önceki yılın aynı ayına göre %77,1 ve bir önceki aya göre %16,1 artışla 46,32 bin tona ulaştı.

Polonya, Ukrayna’nın hurda ihracatında ana pazar olmayı sürdürüyor. Bu dönemde Polonya’ya 40,15 bin ton hurda gönderildi, bu da toplam ihracatın %88,4’üne denk geliyor. Diğer pazarlar arasında Yunanistan (2,69 bin ton, %53,1 düşüş), Bulgaristan (2,4 bin ton) ve Almanya (1 bin ton, %66,1 artış) yer aldı.

Ocak-Nisan 2025 döneminde hurda ihracatı %45,5 artarak 127,21 bin tona yükseldi. Polonya bu dönemde 112,49 bin ton ile açık ara lider olurken, Yunanistan 8,42 bin ton, Bulgaristan 3,97 bin ton ve Almanya 2,13 bin ton sevkiyat aldı.

Nisan ayında hurda ihracatından elde edilen gelir, bir önceki aya göre %19,7, geçen yılın aynı ayına göre %71,3 artarak 14,94 milyon dolara ulaştı. Ocak-Nisan döneminde ise gelir %39,4 artışla 39,25 milyon dolara çıktı.

2024 yılında Ukrayna’nın hurda ihracatı 2023’e göre %60 artarak 293,2 bin tona yükselmişti. 2023 yılında ihracat 182,5 bin tona çıkarken, 2022’de 54,1 bin ton olarak kaydedilmişti. Ana pazarlar Polonya (248,6 bin ton), Yunanistan (34,2 bin ton) ve Almanya (6,5 bin ton) oldu.

Mayıs 2025 başında Ukrayna Ekonomi Bakanlığı, bu yıl için sıfır kota ile demir hurdası ihracatına lisans ve kota getirilmesini öneren taslak kararı kamuoyunun tartışmasına sundu. Bu yaklaşım, geçmişte yerel çelik endüstrisinin hammadde ihtiyacını karşılamak amacıyla da kullanılmıştı.

GMK Center’a göre, hurda metalin küresel ihracat malı olarak statüsü, ticaret engelleri nedeniyle giderek zayıflıyor. Hurda, karbonsuzlaştırma ve yeşil metalurji için stratejik bir kaynak haline gelirken, ülkeler ulusal çelik üreticileri için bu hammaddeleri koruma eğiliminde. Şu anda 48 ülke hurda ihracatına kısıtlamalar uyguluyor ve bunların üçte biri tamamen yasaklamış durumda. Bu trendin, küresel çelik sektöründe karbonsuzlaşma ve yeşil üretime geçişle daha da güçlenmesi bekleniyor.